به گزارش همشهری آنلاین، عطف به خبر با موضوع "می گویند شهردار باید استعفا دهد اما خودشان منتظر باد و باران بودند/ مازوت می سوزانند و مگویند نمی سوزانیم/ آمار عجیب مصرف سوخت خودروهای داخلی" مندرج در همشهری آنلاین روز دوشنبه ۱۲/۱۰/۱۴۰۱، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید پاسخ ذیل جهت تنویر افکار عمومی مخاطبان محترم به نحو مطلوب و در اولین فرصت، از آن رسانه وزین منتشر و اطلاعرسانی شود.
بنام خدا
در راستای تنویر افکار عمومی و در پاسخ به خبر با موضوع "می گویند شهردار باید استعفا دهد اما خودشان منتظر باد و باران بودند/ مازوت می سوزانند و میگویند نمیسوزانیم/ آمار عجیب مصرف سوخت خودروهای داخلی" مندرج در همشهری آنلاین روز دوشنبه ۱۲/۱۰/۱۴۰۱، در خصوص تولید و توزیع سوختهای بنزین و نفتگاز باکیفیت و مطابق با استانداردهای زیستمحیطی و باتوجه به مصرف سوخت مایع در فصل سرد سال در نیروگاهها و تامین سوخت سایر صنایع با نفتگاز تولیدی در عمل امکان صادرات بدلیل تامین نیاز نفتگاز داخلی امکان پذیر نبوده است.
در ادامه خلاصه گزارش اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران را اعلام میدارد :
۱- ظرفیت تولید بنزین یورو۴ درپالایشگاههای امام خمینی ره، تبریز، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج فارس و لاوان، مجموعا در حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز است.
۲- در راستای مقابله با رشد فزآینده مصرف بنزین که میانگین توزیع آن در آذرماه سال جاری به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، مطابق با آئیننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موضوع ماده(۲) قانون هوای پاک مصوبه شماره ۱۰۰۶۰۲ /ت ۵۵۰۷۲ مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۷ هیات وزیران و مشخصا حسب تبصره (۱) ماده (۲) آن که اشعار میدارد : تولید و توزیع (۷۰) میلیون لیتر بنزین یورو (۴) در روز منوط به عدم تجاوز سقف میزان مصرف بنزین کشور از۸۵ میلیون لیتر در روز میباشد، تولید بنزین در پالایشگاههای ستاره خلیج فارس، بندرعباس و لاوان با حفظ شاخصهای زیستمحیطی همچون میزان گوگرد(کمتر از ppm ۵۰، بنزن کمتر از یک درصد)، ترکیبات آروماتیک (کمتر از ۳۵ درصد) و ترکیبات اولفین(کمتر از ۱۸ درصد) صرفاً با تعدیل عدد اکتان مشابه بنزین معمولی صورت میپذیرد.
مطابق مفاد ماده (۲) قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و موارد (۱) و(۲) آییننامه فنی مصوب مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۷ هیات وزیران، توزیع بنزین و نفتگاز در کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک و اهواز از نوع یورو (۴) میباشد.
۳- با راهاندازی پروژه ارتقاء کیفیت نفتگاز پالایشگاه اصفهان، تولید نفتگاز یورو (۴) آن از ۲میلیون لیتردر روز به ۱۸میلیون لیتر در روز نفتگاز یورو(۵) افزایش یافته است که با احتساب تولید نفتگاز یورو۴ در پالایشگاههای شازند، بندرعباس، تبریز، تهران، لاوان، مجموع تولید نفتگاز یورو۴ و ۵ به ۵۴میلیون لیتر در روز رسیده است و شاخص اصلی آن گوگرد کمتر از ppm۵۰ جزء در میلیون) برای نفتگاز یورو (۴) و ppm ۱۰ برای نفتگاز یورو (۵) میباشد.
۴- علاوه بر ظرفیتهای ذکرشده در بند(۳) حدود۱۶میلیون لیتر در روز از نفتگاز تولیدی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با محتوای گوگرد کمتر از ppm ۲۰۰۰ تولید و توزیع میشود که گرچه در طبقهبندی نفتگاز یورو(۴) قرار نمیگیرد ولی گوگرد آن به مراتب کمتر از حد مجاز گوگرد در نفتگاز معمولی است.
۳-با توجه به افزایش تولید نفتگاز یورو ۴ در پالایشگاههای کشور، توزیع نفتگاز در ۸کلانشهر کشور و همچنین حدود ۳۰۰جایگاه عرضه سوخت نفتگاز محورهای مواصلاتی مصوب هیات محترم وزیران و همچنین تمامی جایگاههای عرضه سوخت استان تهران نیزاز نوع یورو ۴ میباشد.
۵- در طول شبانه روز حدود ۱۳میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد یورو۴، ۵/۲میلیون لیتر نفتگازمطابق با استاندارد یورو۴ و ۵/۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده(CNG) در بخش حمل و نقل سبک و سنگین(منابع متحرک) شهر تهران مصرف میشود. با احتساب مصرف گاز طبیعی بخش خانگی و تجاری(منابع ثابت) کلانشهر تهران به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب در یک شبانهروز، مجموع سوخت معادل مصرفی در کلانشهر تهران در یک شبانهروز ۸۲ میلیون لیتر میباشد که علیرغم انطباق کامل با استانداردهای مصوب کیفی و شاخصهای زیستمحیطی، فرآیند احتراق آن در منابع متحرک و ثابت بدلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب در حوزههای فنی، باعث ورود آلاینده های زیستمحیطی به جو تهران میشود.
در همین راستا بارها تاکید شده است که علاوه بر عدم استفاده از مازوت در نیروگاه ها و صنایع کلانشهر تهران در ۸ سال گذشته، این نکته حائز اهمیت است که مسیر کاهش آلودگی هوا از صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی می گذرد. انباشت آلایندگی ها از وسایل متحرک بر اساس تحقیقات انجام شده بصورت مستمر ایجاد می شود.
بدین منظور در این شرایط ایستایی هوا و شدت مصرف سوخت در کشور با توجه به تولیدات مستمر فرآورده های نفتی و توزیع آن در کشور از مراجع نظارتی و مدعی درخواست دارد در هر شهر یا جایگاه های مواصلاتی در صورت نیاز همراه با کارشناسان فنی این امور جهت نمونه برداری حضور و در قسمت آنالیز کیفیت سوخت مصرفی را سنجیده و بصورت شفاف و مستند اطلاع رسانی نمایند.
نظر شما